Terhes vagy várandós?


A gyermekét hasában hordó nő évszázadokon át csakis Mária alakjában jelenhetett meg a festészetben. A hagyomány szerint az óriási has szinte eltűnik a ruharedők között, Mária arcán pedig átszellemült boldogság van. Nem véletlen, hiszen hasában a gyermek Jézust hordja.

De hol vannak azok a nők, akiknek a hasában egy eleven kisbaba rugdos, okoz hányingert, gyomorégést, aranyeret, terhességi csíkot, visszereket és még ezernyi más kellemetlenséget? Hiába keressük a múzeumban ezeket a képeket. Az anyaság kellemetlen részéről aligha találunk művészi ábrázolást. Márpedig a várandósság nem mindig boldog állapot - és a nők éppolyan változatosan élik meg életük ezen szakaszát, mint minden mást. Van, aki örül neki, és valóban könnyedén viseli. Van aki örül ugyan neki, de rettenetesen sokat szenved miatta. És van, aki számára lelkileg és fizikailag is valóban teher ez a kilenc hónap. Sokfélék vagyunk, sokféle háttérrel, tapasztalattal - miért kellene egyforma Madonnai mosollyal végigmennünk ezen a hormonális hullámvasúton, ami nem csak az ember egész életét, de bizony a testét is alaposan megváltoztatja?
Manapság teljesen természetes számunkra, hogy várandós modellek, színésznők meztelenül pózolnak a kamera előtt, és címlapra kerülnek ezzel. De alig 40 éve Alice Neel képe a nagy hasú, meztelen Margaret Evansról óriási botrányt kavart, hiszen a terhes nő teste korábban tabu volt, amelyet ilyen szexuális kontextusban korábban senki nem ábrázolt. A 33 éves modell, Margaret Evans ráadásul ikrekkel volt várandós és az utolsó heteket nyűtte - látszik is rajta a fáradtság, kimerültség, hogy nehezen tud már ülni is. A mellei megereszkedtek, a mellbimbói nagyobbak lettek és sötétek, testén jól kirajzolósnak az erek. Alice Neel provokatívan valóságos nőt választott modelljéül, aki nagyon is távol áll attól a megszentelt Szűz Mária imidzstől, amely korábban a várandós nők alakját körbelengte.
Nem meglepő, hogy a kép óriási botrányt kavart. Sok férfi úgy érezte, a festő a természet utolsó titkát vette el tőlük. Nem akarták látni, ami pedig már korábban is ott volt az orruk előtt - magát a hús-vér nőt. A vakságuk nagyon is meglepő, hiszen a fogamzásgátlás elterjedése előtt az egészséges nők szinte folyamatosan kisbabát vártak. Provokatív szexuális kontextust emlegettek, ami még nagyobb butaság, hiszen az a tény, hogy egy nőn nincsen ruha még nem feltétlen teszi őt a vágy kiszolgáltatott tárgyává.
Igen, ezen a nőn nincsen ruha. És igen, a teste korántsem tökéletes. De a kép brutális részletessége ellenére egyáltalán nem taszító. Nagyon is szép. Akkor is, ha a részletek nem tökéletesek. Szuggesztív tekintetében nagyon is jól látszik, hogy fáradtság, kellemetlenség mit se számít. A tény, hogy új élet formálódik benne olyan földöntúli fénnyel vonja be az arcát, amit hiba lenne vallásos töltettel leegyszerüsíteni.
Számomra ez a kép nagyon is valóságos. Épp olyan, mint az élet. Nem fekete és fehér. Mint ahogyan a terhes nő se mindig boldog vagy boldogtalan. Keveredik benne az aggodalom a saját élete miatt, a szorongás baba egészsége miatt és a félelem a szülés fájdalmától. És mindez tökéletesen elfér az öröm és az extázis miatt, ami az ember az új élet formálódása miatt érez, és hogy attól még, mert a teste változik, még iganis lehet szép. Sőt, a szerető férj szemében ekkor lesz az igazán.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...